maandag 27 januari 2014

Oma's


Oma's weten veel en zijn vaak niet te beroerd om hun door de jaren heen opgedane kennis met je te delen. Denk aan praktische adviezen als "Met een rokje aan, altijd je benen bij elkaar houden als je zit" en "Van heet water met daarin een gesneden ui, worden je ramen brandschoon en streeploos". Handige tips!
Maar dat is niet het enige.
Immers, naar wie kan je beter kijken als je de dingen wat rustiger aan wilt doen (en dat wil ik op dit moment)? Eerst een boodschapje doen, dan de eendjes voeren, de kat aaien, wat dode bloemetjes uit je primula's halen en hé, dan is het alweer tijd voor een power nap.
En waarom niet gewoon dat snoepje nemen als je er nu zin in hebt? Hulde aan de oma's dus!

Dat is volgens mij ook wat Tim Walker gedacht moet hebben, toen hij op het idee kwam om The Granny Alphabet te maken. Deze Engelse fotograaf stond al bovenaan mijn lijst met inspirerende fotografen maar na dit boek kan hij helemaal niet meer stuk.
In de cassette die ik kocht, zit één boek vol met sprankelende portretten van 'little old ladies' en één boek met een grappig alfabet geïllustreerd door Lawrence Mynott. Ik kocht het hier.



Overigens bespeur ik een trend als het om 'something old' gaat.
Zo besteedde het van oorsprong Canadese magazine Kinfolk laatst ook al het hele blad aan dingen die beter worden naarmate ze ouder zijn, The Aged Issue. Mooie portretten van oude mensen, aandacht voor gerechten vol smaak waar je niet op hoeft te kauwen en tips voor een goed middagdutje. Het was nog nooit zo leuk achter de geraniums!
Navraag in eigen kring (i.c. mijn dochters) leverde overigens de volgende definitie op van een oma:

"dat is een meisje dat al heel oud is...en al bijna dood."

De onlangs door mijn dochters geërfde clipoorbellen (ook al zo'n oma-ding!) van de moeder van hun oma. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten