zondag 20 juni 2021

Postcards from Holland - Moments coming and going

Een dagboek in dagelijkse foto's, een oefening in kijken, bezig zijn met fotografie. Sinds een week probeer ik elke dag een foto te maken van iets dat me opvalt, wat me raakt: een bijzonder moment of gevoel dat ik verbeeld in een foto. 

Merelveertjes (variatie van nr. 3), 20 juni 2021

Ik heb namelijk de neiging om te veel na te denken als ik foto's maak en te overdenken in plaats van op gevoel te werken. En dan vervolgens mijn hele huis overhoop te halen op zoek naar passende attributen en het juiste licht. Op alle fronten niet praktisch. Ik was daarom al een tijdje op zoek naar een manier om hier anders mee om te gaan, toen ik op het werk van Duane Keiser stuitte op Pinterest. Deze Amerikaanse schilder maakte van een sigarendoosje een ezel en schildert daar nu een schilderij per dag op in het formaat ansichtkaart. Het zijn kleine stillevens, vignetten van zijn leven. Over het doel daarvan zegt hij zelf: "Making a raw expression of a moment or sensation rather than a polished picture." 

Bijna tegelijkertijd ontdekte ik het werk van de onlangs overleden schrijver A.L. Snijders en zijn zkv's - zeerkorteverhalen. Observaties, overpeinzingen, herinneringen van één, hooguit twee pagina's. Prachtige zinnen, geen woord teveel. In de boekwinkel waar ik op zoek was naar nog meer Snijders-bundels, vond ik vervolgens een boek met het werk van nog een inspirerende kunstenaar: Lucie van Dam van Isselt. Ook al van dat prachtige werk waar alles draait om kleine observaties en gevoel. 

Verwelkt tuinboeketje (nr. 2), 18 juni 2021

Het heeft me allemaal aan het denken gezet en vervolgens aan het werk. Echt elke dag een foto maken lukt nog niet; daar zijn simpelweg te weinig uren in een dag voor en te veel andere, dagelijkse taken en betaald werk. Ook omdat ik werk met mijn 'grote camera' en toch ook wel enige nabewerking wil doen. Maar ik kom in de buurt. 

Op één van mijn twee vaste tafeltjes zet ik "met snelle verf- en penstreken" neer wat mij raakt of opvalt met het licht van dat moment. Dat kan van alles zijn: de eerste aardbeitjes uit de tuin, de veren van een merel, het boeketje bloemen dat op mijn nachtkastje prachtig aan het vergaan is. Ik deel ze op mijn instagram account (@circusedgar, #postcardfromholland) en hoop dat hier ook te gaan doen. Een klein ansichtkaartje van die dag, met gevoel gemaakt van de dingen die ik vind, van wat er in mijn tuin groeit of van wat me bezighoudt of raakt. En met de vriendelijke groeten uit Rotterdam natuurlijk.

De eerste aardbeitjes (nr. 1), 15 juni 2021



Geen opmerkingen:

Een reactie posten