vrijdag 16 december 2011

Saul Leiter


Vorige week zaterdag ben ik met “collega-blogger” An van Tarte Taart An naar een tentoonstelling van het werk van de Amerikaanse fotograaf en schilder Saul Leiter (1923) geweest: New York Reflections. An wees mij hier een tijdje terug op en vroeg of ik zin had om mee te gaan.
Needn’t think twice! Het werk, dat ik via de link die An meegestuurd had zag, sprak mij meteen enorm aan. Veel van zijn werk is opgebouwd uit spiegelingen, schaduwen en vervormingen door glas waardoor het veel weg heeft van schilderijen.
Op sommige van zijn foto’s heeft hij ook daadwerkelijk geschilderd, wat een poëzieplaatjesachtig effect heeft; hoewel het onderwerp (naakte vrouw in uitdagende houding) dan weer niet zo thuis hoort bij het “schepen-vergaan-genre”.
De onderwerpen van zijn foto’s zijn heel alledaags (veel paraplu’s, hoeden, etalageruiten en bussen) maar de beelden die hij er mee oproept komen op mij bijna iconisch over.
Foto Tarte Taart An
Waren busdeuren in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw gewoon mooier? Een foto van het openbaar vervoer nu doet mijn hart niet echt sneller kloppen; de foto van twee rode gebutste deuren van Saul Leiter daarentegen wel!
Heb zelf overigens eerder dit jaar de volgende foto gemaakt in een RETwagon. Wellicht heeft het met de kleur rood te maken?
Het uitzicht door de metroruit was trouwens ook verrassend mooi die dag.
Hoe dan ook, het boek Early Color heeft inmiddels een ereplaatsje gekregen thuis.
An, nogmaals dank voor de introductie en het super inspirerende en relaxte dagje Amsterdam...
Zie hier nog meer over Leiter als inspiratiebron: Michelle tekende op bij de tentoonstelling in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten