woensdag 12 september 2012

SchoolGruiten

Toen ik net bij het ministerie werkte heb ik een tijdje in de "Stuurgroep SchoolGruiten" gezeten. Doel was om te zorgen dat ook kinderen die van huis uit niet zo gewend zijn om eens een appeltje of een tomaat te eten, hier mee in aanraking komen. Een mooi streven uiteraard.Inmiddels is de stuurgroep ter ziele maar "Brussel" heeft het stokje overgenomen en voorzien van een flink subsidieprogramma.
Timewarp - zes jaar verder - ik sta op een ordinaire dinsdagavond aan twee tot op het bot verontwaardigde jongetjes van acht uit te leggen dat het echt heel leuk is om met de hele klas fruit en groente te ontdekken. "Maar waarom kunnen we niet gewoon thuis een banaan eten"? Dit is uiteraard jongste zoon, bij wie we 1 keer per maand met heel veel moeite een banaan naar binnen gepraat krijgen.
Gelukkig zijn ze lekker laagdrempelig begonnen...tot grote teleurstelling van jongste dochter die huilend verhaal kwam halen bij mama waar dat schoolfruit nou was want ze had alleen maar een stukje komkommer gekregen.

Maar ik moet zeggen dat het mij ook wel goed uitkomt want zoals ik al eerder vertelde, is het mij tot op heden niet gelukt om iets anders dan broccoli, boontjes, appels en bananen te serveren zonder lange gezichten. En dus weer een goed voornemen om ook thuis weer eens wat anders te proberen.
En kijk nou, de spruitjes zijn in de aanbieding bij de plaatselijke supermarkt: 2 zakken voor de prijs van 1!

Zaterdag begonnen met de fotovakopleiding: eerste opdracht een tweeluik waarvan 1 high key - en 1 low key foto, in zwart wit.  Ook hier vast begonnen met experimenteren, en waar het hoofd vol van is....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten