woensdag 30 oktober 2013

Werkwoord

Kun je je de tijd nog herinneren dat je niet wist wat een werkwoord was? Of een zelfstandig naamwoord? Blijkbaar op de basisschool ooit geleerd en er toen nooit meer bij stilgestaan...tot een paar weken geleden.
Oudste en jongste zoon zitten allebei in groep zes en dus zaten ze gebroederlijk naast elkaar aan tafel, gebogen over hun huiswerk: een stencil met zinnen waarvan ze de werkwoorden moesten onderstrepen.

Ik: "Kijk, hier staat het jongens. Een werkwoord is iets dat je kunt 'doen'. En je kan het vervoegen."
Jongste zoon: "Vervoegen? Wat is dat?"
Ik: "Nou, dat je bijvoorbeeld kan zeggen 'ik loop, jij loopt, hij loopt, wij lopen' enzovoort."
Oudste zoon: "Oké, ik snap het. Dus in deze zin is het 'ook'? 
Ik: "Nee, dat kan je toch niet 'doen'?"
Oudste zoon: "Hè? Maar wel vervoegen hoor: ik ook, jij ook, wij ook!"

Volledig de slappe lach tijdens het helpen met mijn huiswerk...

En die talenknobbel hebben ze ook bij Engels:

Jongste zoon: "Wat betekent 'nothing' in het Engels?"
Meneer de echtgenoot: "Niets."
Jongste zoon: "Oh. En 'legging' dan?"
[...]



Geen opmerkingen:

Een reactie posten