vrijdag 13 februari 2015

Carnaval met een harde "G"

Als je kinderen hebt, wordt je ineens geacht mee te doen aan allerlei feesten waar je van nature niet zo veel mee hebt zoals Sint-Maarten (snoepverzamelfestijn), Halloween (nog groter snoepverzamelfestijn), Sinterklaas (hoeft geen toelichting, lijkt me) en Carnaval (flauwe woordgrappen op hoempapamuziek). Kon ik vroeger alle "paarden in de gang" en "bloemetjesgordijnen" nog ongegeneerd aan me voorbij laten gaan, tegenwoordig is er geen ontkomen meer aan.
Al weken vantevoren gooien mijn kinderen op de meest onverwachte momenten in de groep 'als wat ze met Carnaval' willen gaan: als zeepaardje, pantoffeldier of krop sla. Ga er dan maar eens aan staan om boven de rivieren dergelijke pakken te vinden. En omdat ik een ritje naar een van de carnavalsprovincies net iets te ver vind gaan voor een middagje (onderbroeken)lol, heb ik vorig jaar dus maar zelf wat in elkaar gefrutseld.
Toen sloeg ineens het virus uit onverwachte hoek toe! Eigenlijk best grappig om een origineel pak te bedenken en te maken, Wim Kerstens en de Viltjes zachtjes hossend op de achtergrond. Vorig jaar dus een slak en twee zakken Haribo tweelingenmix gemaakt. Maar dit jaar werd de lat hoger gelegd: "Mama, we willen als pindakaas" en "Als de broers als pindakaas gaan, mag ik dan als extra pure hagelslag?". Twee avonden creatief met karton en toen was het af.


Maar omdat ik de smaak toen pas echt te pakken had, heb ik ook nog maar wat carnavalskoekjes erbij bedacht. Iets met sprinkles en Snickers: twee kinderfavorieten.


Ik moet eerlijk bekennen dat de energie om alles 'from scratch' te maken er niet meer was na al dat koortsige geplak en geknip. Dus heb ik een pak Koopmans koekjesmix, een zak Snickers en een doos roomboterspritsen gekocht - en de Nederlandse Vogue met Doutzen op de cover (om na gedane zaken rustig wat bij te komen). Helaas een nogal dodelijke combinatie bleek al na een eerste achteloze blik in het tijdschrift: een foto van Doutzen backstage bij een modeshow, slechts gekleed in een zwarte panty, super sexy! In tegenstelling tot ikzelf met alleen een panty aan...zeker na een doos roombotersprits.
En dus heb ik het bij alleen bakken en versieren gehouden deze keer. Want hoewel het af en toe nog vriest op het moment, over niet al te lange tijd moet je ineens weer in een flodderig zomerjurkje of nog erger, in bikini.

 
Ze zien er op de foto dus leuk uit, maar ik heb geen idee of ze ook echt lekker waren. Feit is dat de koekjes van Koopmans keihard uit de oven kwamen en de sprinkles van ze lang zal ze leven niet aan het deeg bleven plakken (ondanks de veelbelovend instructie op het pak: "rol het deeg nu door de sprinkles tot de hele rol bedekt is", u-huh...). En ik heb mij door meneer-de-echtgenoot laten vertellen dat de combinatie gesmolten Snicker-sprits op z'n minst verrassend was.

Mijn kinderen hebben echter met volle teugen genoten van de koekjes ("lekker gekookt, mam"). En vanochtend kwamen ze om half zeven in polonaise onze slaapkamer in met Arie Ribbens op volle sterkte op de iPad. De stemming zat er dus al goed in. En met resultaat: ze hebben de eerste prijs voor de origineelste pakken dit jaar! Wij vieren feest....   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten